IV Congress of CiberSociety 2009. Analog crisis, digital future

IV Online Congress of the Cybersociety - Forum

Subject: Especificitats de la literacitat en línia

Esperamos vuestros comentarios / esperem els vostres comentaris / we expect your comments / esperamos os vosos comentarios / esperamos vossos comentários

Sent 12/11/2009 - 00:00 (GMT+1)

Subject: Re: Especificitats de la literacitat en línia

Les reflexions que es recullen en aquesta comunicació em semblen interessants per als que tenim la literacitat en línia com a objecte d'estudi, però especialment per a tots aquells congressistes d'altres àrees de coneixement: si alguna cosa tenim en comú tots els grups de treball és que estem practicant una comunicació en línia, independentment que parlem de fractura digital o de "cibercrim".

Em podria entretenir en diversos aspectes de la comunicació però per no allargar-me en aquests primer missatge em centraré en l'afirmació que a la xarxa hi ha més escombraries que en una biblioteca. Tot i que estic d'acord amb aquesta generalització, crec que caldria matizar:
- a les biblioteques -publicats en format- paper hi ha escombraries o títols de dubtós interès
- a Internet hi ha molta informació no supervisada però tanmateix d'una gran qualitat com blocs, fòrums, etc.
- un comentari emès per un internauta en qualsevol entorn que ho permeti em recorda aquelles notes al marge de molts llibres de la biblioteca. En la meva època d'estudiant aquestes glosses o opinions em van semblar tan rellevants com el text imprès que acompanyaven.

De moment ho deixo aquí i espero els vostres comentaris.

Sent 15/11/2009 - 20:55 (GMT+1)

Segons si la lectura i escriptura és en línia o no deixeu-me esquematitzar.

Canal: imprès vs. telemàtic

Codi: escrit, imatge vs. escrit, imatges, so, multimèdia, etc

Missatge: divers en tots els casos

Context: físic vs. digital

Aquesta representació tan simple respon a la voluntat d'examinar les diferències comunicatives entre la lectura i l'escriptura en línia, de la dels llibres o la dels papers. Per tant és evident que la qüestió varia quant a les funcions comunicatives i la seva intencionalitat, quant al canal i també al context. Queda apuntat.

Segons el doctor Carles Monereo (http://www.carlesmonereo.com/) existeix una diferència important entre com entenen i usen la xarxa els anomenats nadius digitals i els emigrants digitals, un concepte que segella inicialment Marc Prensky. Vegeu-ne si voleu la referència a "Digital Natives, Digital Immigrants" (Prensky 2001)

Resumint altre cop:

1.Emigrants digitals: la xarxa i els recursos que hi troben per ells tenen una funció informativa

2.Nadius digitals: la xarxa i els recursos que hi troben tenen una funció afectiva o valorativa

Un altre apunt que deixo sobre la taula per al seu debat. Crec evidents les diferències a l'hora de posar-nos a llegir o a escriure en xarxa i més si ens regim pels patrons de Prensky ja que, i deixeu-me que citi per darrer cop Monereo:

?els mètodes que utilitzem per comunicar-nos modelen les nostres ments?

Si voleu podeu veure'n un resum a: http://www.slideshare.net/EAED/ments-virtuals.

Re s més de moment.

Sent 17/11/2009 - 13:42 (GMT+1)

Gràcies, Marta i Anna,

El debat creix i avança cap a d'altres aspectes:

1. Estic d'acord que a les biblioteques de totxo i als llibres hi ha també mentides i manipulacions, igual que a Internet. I és segurament gràcies a Internet que ens hem adonat que als llibres 'també hi ha mentides' o que hem pres més consciència d'aquest fer. És a dir, llegir i escriure en línia també ens ensenya coses sobre com ho fèiem quan ho fèiem en paper.

Trobo també que no té interès quantificar quanta mentida hi ha aquí o allà i decidir si Wikipedia és més o menys fiable que la Britannica. El cas és que hi ha errors, mentides, exageracions i ocultacions arreu i, senzillament, cal escriure d'una altra manera.

2. M'agrada molt el Mark Prensky -per la ironia i el sarcasme que té- i és efectivament ell qui va popularitzar la metàfora dels nadius i dels immigrants digitals, però no oblidem que és especulatiu, sense base empírica. Ni va ser ell el primer que va parlar de nadius/immigrants ni el que n'ha parlat d'una manera més científica. Val la pena rastrejar l'explicació de la metàfora que fan Lankshear i Knobel 2006 i una aproximació més empírica al mite dels 'nadius' i els 'immigrants' a Williams i Rowlands 2007.

Això al marge, estic força d'acord amb l'Anna en això de les funcions i els contextos d'ús de l'escriptura analògica i en línia, en la parella oci/negoci o afectivitat i diversió versus informació i objectivitat. De totes maneres convé aclarir que si els nadius joves usen la xarxa per divertirse i relacionarse és perquè l'escola encara no l'ha integrada... (possiblemente agrairien que hi hagués més INternet a les classes). I d'altra banda, alguns immigrants ja hem començat també a usar la xarxa per divertir-nos, com per exemple totes aquestes àvies que han après a usar Skype per poder parlar amb la néta...

Biblio citada:
LANKSHEAR, Colin y Michele KNOBEL. (2006) New Literacies: Everyday Practices and Classroom Learning. Nueva York: McGraw Hill. 2ª edición: 2008. Versión de la segunda edición: Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata / Ministerio de Educación. 2008.

WILLIAMS, Peter y Ian ROWLANDS. (2007) Information Behaviour of the Researcher of The Future. A British Library and JISC Study (Joint Information Systems Comittee). www.jisc.ac.uk/whatwedo/programmes/resourcediscove ry/googlegen.aspx <19-7-2009> Versión resumida en castellano: ?Informe Ciber. Comportamiento informacional del investigador del futuro?, Anales de documentación, 11: 235-258. 2008. revistas.um.es/analesdoc/article/viewFile/24921/24 221 <8-6-2009>

Sent 25/11/2009 - 20:32 (GMT+1)